LÁTOMÁSOK ŐRZŐI: előszó és film

Nemrégiben eljutott hozzám Terence McKenna: Food of the Gods - Istenek kenyere című könyvéhez készült előszó, mely az együtt rezgés hangjait keltette bennem.

Írója dr. Frecska Ede, aki hozzájárult ahhoz, hogy megjelenítsük bevezetőjét. Kérdésemre így mutatja be saját magát:

"Hivatalosan képzett pszichiáter, pszichológus és pszichofarmakológus, valamint önképzelődött antropológus vagyok. A sámánizmus és módosult tudatállapotok témája már 27 éve érdekel. "Sámánok és Endorfinok" témájú közleményem hozott össze Michael Winkelman-nal, majd rajta keresztül barátságba kerültem Luis Luna-val, Dennis McKenna-val, Hank Wesselman-nal és Graham Hancock-kal. Transzperszonális pszichológiáról, Ken Wilberről már a 80-as évek közepén előadtam pszichológusoknak. A módosult tudatállapotokat előidéző technikák közül több is érdekel (dobolás, pszichomanteum, lucid álom), de korábbi farmakológiai kutatásaim mégis inkább az etnobotanikai-etnofarmakológiai úton a látomást okozó növények (visionary plants) vonalán tartanak. Gondolkodásomra serkentőleg hatottak Terence McKenna előadásai. Hogy mennyiben és mennyire, azt az ajánlásban fejtem ki." 


(Kép forrása: wn.com The shaman journey)

S jöjjön az előszó: 

"Az emberiség történetének több száz civilizációja kultiválta a módosult tudatállapotokat, és a módosult tudatállapotok egyes formáit vagy egyenrangúnak, vagy magasabb rendűnek tartotta a hétköznapi tudatállapotnál. A nyugati kultúra azon kevesek közé tartozik, amelyeknek nincs ilyesmire töretlen, megbecsült hagyománya, intézményes formája meg a legkevésbé sem. Ezért Nyugaton a tudatállapotok módosítása szubkultúrába, marginalizált kultuszokba, illegalitásba szorul, a kultúridegenség minden járulékos következményével: az értetlenség, nevetségessé tevés, kiátkozás és üldözés mellett szinte groteszkbe hajlik a tájékozatlanság mind a hívek, mind az ellentábor oldalán. A tájékozatlanságból fakad egyfajta belátástalanság, árnyalt megközelítésre való képtelenség, sajátos diszkriminációs vakság, amely egy kalap alá veszi a romboló gettószemetet és a gyógyító szakramentumot, vagy kábítónak könyvel el olyan hatásokat, amelyek a psziché értékes megnyilvánulásait katalizálják. Ebben a percepciós zavarban nehéz disztingválni a módosult tudatállapotok dezintegrált (pl. intoxikáció, delírium, pszichózis) és integrált (pl. sámáni révület, divináció, ihletett eksztázis) formái között. A tagadás, elutasítás olyan mértékű, hogy érdekében a Nyugat képes eltekinteni a problémás kérdések megválaszolásának tudományos igényétől is. A módosult tudatállapotok integratív formáinak - és mindennek, ami azokkal összefügg - tanulmányozása sok döntéshozó szemében periférikus, nem tudományos. Holott a tudományt nem témája határozza meg, hanem módszere. Csak az utóbbi szempontból lehetnek jogosak a kifogások.
Az integratív típusú módosult tudatállapotok nagy valószínűséggel alapvetőek voltak olyan humánspecifikus viselkedésformák kialakulásában, mint nyelv, gyógyítás, képzőművészet, vallás, írásbeliség, logika és matematika. A nyelv eredetével kapcsolatos gondolatait Terence McKenna fejti ki bővebben a könyvben. A többit itt ráadásként soroljuk fel. Mircea Eliade munkája világított rá, hogy a gyógyításban évezredeken keresztül jelentős elem volt a sámáni révület. David Lewis-Williams (dél-afrikai antropológus) megfigyelései szerint a paleolit barlangrajzok keletkezésében szerepük volt transz utóhatásoknak. Raptus, divináció, eksztatikus látomás, unio mystica gyakran meghatározóak voltak a nagy világvallások kialakulásában és továbbfejlődésében (a látomásból lett az Írás). Az óvilági civilizációk forrásaként tekintett sumér kultúra imaginált lények (az Anunnakik) tanításán alapult - a dologban legilletékesebbek, a sumérok szerint. Parmenidész, akinek gondolataira épült az arisztotelészi logika, a logikai érvelés fontosságát hexaméterekbe szedve egy sámáni jellegű, felsővilágbeli utazás formájában írta meg. Őt is, mint a matematika atyját, Pitagorászt kortársai iatromantisnak, mai szóval csodagyógyítónak, sámánnak tartották. Manapság ezek az összefüggések olyan reakcióra számíthatnak, mint viktoriánus Angliában a darwini gondolatok. A párhuzamot leegyszerűsítve és a kontrasztot kiemelve: majomszerű őstől ered az ember, látomásból fakad a kultúra. Ekkora szemléletváltást elfogadni nem volt könnyű akkor és manapság sem az. Pedig "még az ókori görögök is" (á la Karinthy) több intézményes formában adóztak a módosult tudatállapotoknak: ún. eleusziszi misztériumok, Aszklépiosz kultusza, pszichomanteumok, delphoi jósda.
Aztán valami megkopott, a tájkép elszürkült, a kulturális paletta beszűkült e téren, pedig a sokoldalúság, változékonyság evolúciós hajtóerőt jelent. A modern ember nemcsak a természettől szakadt el, hanem a természetfölöttitől is. A módosult tudatállapotok diverzitásának tekintetében nyugati kultúránk monokultúrális és túlspecializált. Az utóbbi nagy előny ugyan a hatékonyságban, de a változatosság hiánya előreveti árnyékát. A tudatállapotok egyoldalúságának javítására nem látunk problémamentes megoldást. Ehhez a mi kultúránknak nincs se mítosza, közös kozmológiája (a set meghatározói) se rítusa, tradíciója (a megfelelő settingalap feltételei). Mindenesetre hangsúlyozzuk, hogy becsüljük meg azokat a kultúrákat, amelyek ezt a problémát jobban megoldották. Nem bölcs dolog egy szűkebb diverzitás talajáról leszólni a tágabbat.
A lenéző hozzáállás különösen Dél-Amerikával szemben érhető tetten. Még Mircea Eliade is leereszkedően "narkotikus sámánizmusnak" nevezte azt a tradíciót. Restelkedő tanúi voltunk annak, amikor egy kukoricán-burgonyán, paradicsomon-paprikán feltáplált magyar, kezében cigarettával gesztikulálva, alkoholgőzösen becsmérelte a dél-amerikai indiánok szent növényi főzetét - amit különben alig ismert -használóit degeneráltnak bélyegezve. Mindez többszörösen következetlen és igazságtalan. A prekolumbiánus Amerika a világ mezőgazdasági és fűszernövényeinek 3/5-ét hagyományozta ránk, tehát a növényekkel szorosabb kapcsolatban volt, ember és növény viszonyáról többet tudhatott, mint a többiek. Komplex civilizációját minden jel szerint az óvilágitól függetlenül alakította ki úgy, hogy a gondolkodásnak jelentősen eltérő útját járta: az a kultúra az integratív módosult tudatállapotok következetes kiaknázásán alapult. Nehéz ezt megérteni mai fejjel (alkoholossal még kevésbé). Képviselőinek - egyes adatok szerint -90-95%-át kiirtották az Európából behurcolt betegségek, maradékát pedig az Európából szintén behurcolt dezintegratív tudatállapot (alkohol intoxikáció) pusztítja. Körültekintő állásfoglalásunk igazolásaként itt más szempontból is szót emelünk: ami abban a közegben működött, nem biztos, hogy ebben is töretlenül beválik. Ugyanakkor igény van egy átfogó kulturális, mentalitásbeli frissítésre, egy új reneszánszra. Korunk krízise olyan mértékű, hogy a megújuláshoz már nem elég az ókor örökségéhez visszatérni - ráadásul kétszer nem is léphetünk ugyanabba a folyóba ugyanazért. Messzebbre kell visszanyúlnunk időben. Megtehetjük, mert a fejlődés nem lineáris, a régebbi nem mindenben ódon vagy primitív. Inkább másmilyen - esetleg még differenciálatlan, amiből ki tudunk aknázni valamit a jelenkor számára. Fejlődésünknek lehetnek olyan bejáratlan ágai (egyszerre nem evezhettünk két folyóban), amelyek tartanak valahova és visznek tovább.
Hasonló gondolatokat fogalmazott meg Terence McKenna meg ebben a manifesztónak számító művében immár húsz évvel ezelőtt. Reneszánsz ember szól hozzánk egy újabb, archaikus reneszánsz igényével. Terence McKenna műveltsége kiterjedt filozófiára, esztétikára, művészettörténetre, etnobotanikára, régészetre és antropológiára. Sőt a modern fizika, evolúciós biológia gondolatvilága sem volt idegen tőle. Számos gondolata a fenti szakterületek képviselőit erős homlokráncolásra késztetheti, de ilyen szintézisre kevesen képesek. Az író előadásmódja nem teljesen elfogulatlan (a manifesztóké általában nem az), érvei mégis briliánsak, komoly megfontolásra érdemesek és a szemléletváltás irányába hatnak. Mégis van a könyvnek egy jelentős hibája: aki belelapoz és végigolvassa, annak már eleve megvan a szemlélete; akinek nincs, az félreteszi. Valójában ez a hiba nem is a szerzőjétől ered." 

Itt ajánlom még azt a nagy erejű filmet, amit tív év után láttam most újra: Álomőrzők 





JÁTÉK és alkotások

Elérkezett az eredményhirdetés ideje, és a fődíjas alkotások bemutatása!

Az első kategóriába érkeztek pályaművek, ezért a Segítők sugallata alapján közülük kaphatnak összesen három VIP jegyet a Pszinapszis programjaira.

Nagyon köszönjük a pályaműveket, egytől egyik kifejezőek és megjelenítik a lélekutazás és a szellemi világgal való kapcsolat rejtelmeit, szépségét.
Úgy tűnt, hogy még vannak a talonban gyönyörű, lélekutazásból földre hozott kincsek, továbbra is szívesen látjuk őket, és szeretnénk megjeleníteni a blogon.

Akkor most következzen a "zsűrizett" alkotók neve és verseik, műveik.

VIP jegyet kap a Pszinapszisra: Pajor Alex, R. Ildi és M. Zsófi
Különdíj: Márti

Gratulálunk!!!

Nekünk pedig kellemes olvasást, szemlélődést!


Pajor Alex verse

csörgedezem vagy inkább –ünk
de már inkább csak én
magamba csörgedezem
dob
bantok innen oda
valóságból valóságba
lélekutazok
természetesen mi sem természetesebb
állapotba kerülés
dob
bal
dob
bal
lejjebb áskálódás magamba
nem ellenem
értem

dob
ban az igazság
a segítség mindig elkél
de itt kapásból megkapom
meg
dob
a válasszal
fel
dob
a tudás ami eddig az orr előtt
a nyelv hegyén
most kimondva
az igazság kockán
ki
dob
va

dob
ban már a szív
és az elme lassan
ismét a felszínre ér


Romi Pillangója
                           



Zsófi verse és kisplasztikája

Az alsó világ

Ősi dobok
Egeket rengető
Lelkeket ébresztő
Pergése,
Heves lüktetése,
Új világot mutat,
S te már tudod az utat.
 .

Elhívottan,
Magasról indulva,
Föld mélyébe jutva,
Barlangokban,
Lelkek otthonában,
Segítőnkhöz bújunk,
És hazatalálunk.


Üvöltve, Bömbölve
Köszönt kedves fenevadam,
Sörényét rázza és
Szavak nélkül érti meg a szavam.
Néma egyezséggel a hátára pattanok,
Veszélyes tájakon vágtatok, szárnyalok.


Fussunk! Kapaszkodjunk,
Hiszen dolgunk van sok.
Harcolnunk kell azzal,
Amivel fenn nem harcolhatok.
Gyógyulni kell és segítséget kérni,
Szembenézni azzal, amitől jobb volna félni.


Átélhetünk
Együtt sokféle kalandot,
Örömöt, nyugalmat. Bánatot és haragot,
Megjárhatunk
Poklot és mennyeket
Árkot és hegyeket
Megmászhatunk.


 






 Márti faliképe, mely az ÉLET-HALÁL kurzus után készült






JÁTÉK és tavaszi programajánló

Egy játékra invitálunk, reméljük, minél többen csatlakoznak a vállalkozó segítő szellemek sugallatára.
A részvétel feltétele "pályamunkák" beküldése az albisaga@gmail.com email címre, két kategóriában:

1. Lélekutazással kapcsolatos alkotás bármely műfajban (elkészült tárgy, vers, mese...).
2. Annak leírása, "Mit jelent számomra a lélekutazás, a sámán gyakorlat?".

Kérjük feltüntetni, bármilyen módon (anonim vagy monogrammal jelölve) megjelenhet-e a blogon későbbiekben a "küldemény".

A beérkezési határidő: április 10. éjfél.
Eredményhirdetés a Segítők döntése alapján: április 11.

Nyeremények

Mindkét kategóriában két-két VIP JEGY a Pszinapszis Cseppben a tenger című teljes rendezvényére, illetve bármely programjára.
Helyszín: Angyalföldi József Attila Művelődési Központ (1131 Budapest, József Attila tér 4.)
Időpont: 2012. április 13–15.
Lélekutazás műhelyt ápilis 13-n pénteken 16.45-19.45-ig tartok. Címe:


Amikor együtt hullámzunk: a közösségi transz megtapasztalása

A több tízezer éves hagyománnyal bíró lélekutazás gyakorlatában a sámánok, táltosok lehetővé tették, hogy a transzcendenssel való találkozás egy egész közösség együttes élménye lehessen, ne csak egyetlen kiválasztotté, aki közvetít.
A közös ima és éneklés - azonos időben való levegővétellel - előidézhet megváltozott tudatállapotot és ezáltal fokozhatja az élmények intenzitását és a közösségi élményt. Azonban a szerves kultúrájú társadalomban egy sokkal szélesebb spektrumban veszik igénybe a test, a mozgás, a tér, a hang, a ritmushangszerek (dob és csörgő) és a csoport lehetőségeit.
Miközben egy adott cél, küldetés tereli mederbe a belső történéseket és ezek értelmezését, a közösen átélt élmény régi berögzült, elfojtás alá került lelki tartalmakat old fel a biztonság légkörében. A rítus, szertartás résztvevője segítséget kap abban, hogy a személyiség középpontja felőli inspiráció eljusson hozzá, s megéli, hogy a közösség hálója megtartja az én szolgálatába állított regresszióban.
A műhely részvevői ízelítőt kaphatnak abból, hogy a hétköznapokban ritkán megélhető transz hogyan lehet egyszerre vezetett, biztonságos, mégis egyedi és személyre szóló üzenetet hordozó. Megismerkedhetnek saját szellemi segítőjükkel (a jungi mélylélektan nyelvén pozitív, támogató ösztönaspektus), aki lelki – és gyógyító erőt közvetít a mindennapok kérdéseinek, problémáinak megoldásához.

A Pszinapszis további programjai itt láthatók:
 www.pszinapszis.hu/16